14 Kasım Dünya Diyabet (Şeker Hastalığı) Günü

Dünya Diyabet Günü

Şeker hastalığı (diyabet), pankreastan salgılanan insülin hormonunun eksikliği/etkisizliğine bağlı olarak kan şekerinin yüksek seyrettiği, kronik bir hastalıktır. Şeker hastalığının tanı ve tedavisinin gecikmesi durumunda ilerleyici olduğu gibi hayatı tehdit eden komplikasyonlara da yol açmaktadır. Tip 1 ve 2 olmak üzere iki farklı formu bulunmaktadır. Tip 2 diyabet daha yaygın olsa da (>%90), Tip 1 diyabet hızla ortaya çıkar ve zamanında tedavi edilmezse ciddi komplikasyonlara neden olabilir.

Günümüzde dünyada 425 milyon civarında diyabet hastası olduğu tahmin edilmektedir ve 2035 yılı itibariyle bu rakamın 520 milyon civarında olacağı hesaplanmaktadır. Ülkemizde de ise, 7 milyonun üzerinde diyabet hastası olduğu ancak bunun çok üzerinde hastanın ise diyabet adayı olduğu tahmin edilmektedir.

Diyabetin en önemli bulguları:

• Aşırı susama

• Sıvı gereksiniminde artış

• Sık idrara çıkma

• İştah artışı

• Yorgunluk/halsizlik.

• Sık ve aşırı acıkma.

• İstem dışı kilo kaybı.

• Görme bozuklukları.

• Ayaklarda his kaybı

• El ve ayaklarda iyileşmeyen yaralar gelişmesi

Diyabetin tedavisinde, hastalığın şiddetine göre kan şekerinin düzene sokulması için antidiyabetik ilaçlar ve insülin tedavisi uygulanmaktadır. Hekimler tedaviye karar verirken hastalığın şiddeti ve komplikasyonları değerlendirerek karar vermektedir. Bunun yanısıra, hastanın düzenli ve sağlıklı bir yaşam sürmesi, beslenmesine dikkat etmesi, egzersiz ve spor yapması da kan şekerinin düzenlenmesinde önemli rol oynamaktadır.